HET STRAFPROCES BOUTERSE : EEN PRAGMATISCHE AFRONDING.
| ingekomen | Door: LEENDERT DOERGA
Bij Aristoteles is de rechtvaardigheid de voortdurende inspiratiebron voor het recht. De wet moet worden opgevat als de uitdrukking daarvan. Echter, omdat de wet, door zijn algemeenheid, niet steeds over alle aspecten van een geval rekenschap kan worden afgelegd, moet rekening worden gehouden met het feit dat in een concreet geval de wet een verkeerde uitkomst kan hebben.
Om in alle concrete gevallen rechtvaardige oplossingen te bereiken is het derhalve niet uitgesloten dat correcties op de wet moeten worden aangebracht. Die correctie noemt Aristoteles de billijkheid . De billijkheid is zo’n correctief op de wet, waar deze daar haar algemeenheid tekort
Immanuel Kant onderkent de mogelijkheid dat de in beginsel rechtvaardige wetten in concrete gevallen onrechtvaardig kunnen uitwerken. Kant meent ook-net als Aristoteles –dat in die gevallen een beroep op de billijkheid kan worden gedaan om de uitkomst bij te stellen. Het recht heeft ook een ordenende functie en moet zich niet alleen laten meeslepen door slechts het verlangen naar totale rechtvaardigheid.
Het recht zal moeten aansluiten aan de maatschappelijke behoeften. Principe zal moeten wijken voor pragmatisme. Daarbij liggen de waarden van de rechtsstaat op de ene schaal van de balans en het verlangen naar totale rechtvaardigheid op de andere schaal. Hoe
In Suriname hebben wij een unieke situatie. Het strafproces Bouterse is niet alleen een vraag van recht , rechtvaardigheid, genoegdoening, maar ook een MACHTSVRAAGSTUK . Het einde van dit proces mag nimmer eindigen in politiek geweld dan wel in een geweldexplosie. De eindoplossing zit in de politiek. Bisschop Choennie:..” bij mij gaat het om de toekomst van Suriname.
Onze aandacht gaat al 35 jaren naar de decembermoorden. Het moet geen kunu worden. Ik heb steeds gewezen op de verdeeldheid en fragmentatie die er heerst onder de Surinaamse bevolking. Die verdeeldheid gaat door de hele samenleving: in kerken, in families, in vriendenkringen, in de sport, n het economisch leven, in het onderwijs, etc. Die verdeeldheid moet geheeld worden. Het eigenbelang en partijbelang mag niet staan boven het landsbelang…..”; aldus de bisschop.
In een geciviliseerde samenleving kiezen geciviliseerde mensen niet alleen voor waarheid en rechtvaardigheid , maar ook voor DIALOOG , VERZOENING en VREDE. Het Comite Christelijke Kerken (CCK), de Interreligieuze Raad in Suriname (IRIS), de Gemeente Sanatan Dharm, Gemeente Arya Dewaker, de moslim religieuze leiders , alle maatschappelijke groepen (bedrijfsleven, vakbonden),het parlement vertegenwoordigende het volk van Suriname en alle politiek leiders van dit land zullen zich optimaal moeten inzetten voor dialoog, verzoening en vrede. Er moet rust komen in de samenleving en politici moeten zich niet schuldig maken aan het veroorzaken van onrust in de gemeenschap .
Politici moeten stoppen met polariserende uitlatingen en slechts streven naar machtsbehoud en genieten ,profiteren van overheidsgunsten ,staatsinkomsten en staatsprivileges. Ondernemers moeten ophouden om hun onverzadigbare lust naar geld (geldwolven) middels politieke macht op het volk te botvieren. Het volk heeft reeds genoeg te lijden van de dagelijkse buitensporige prijsverhogingen van goederen en diensten en van de ondraaglijke stijging van de kosten van levensonderhoud.
Het is dringend gewenst dat de leiders van de twee grootste politieke partijen van ons land in het belang van de ontwikkeling van ons land, rust en vrede en EENHEID in ons land, het pad van dialoog en verzoening kiezen en het volk hierin voorgaan. Zij moeten hun “vredesrol” aan het volk presenteren en zich gaan verzoenen , net zoals de politieke leiders Henk Aaron (NPS) en Mr.Jagernath lachmon (VHP) dat gedaan hadden aan de vooravond van de staatkundige onafhankelijkheid van dit land. Politieke leiders, groepen, organisaties, instituten , de regering ,het parlement moeten indachtig algemeen aanvaarde VREDESBEGINSELEN (United Nations Convention) die maatregelen nemen welke maatschappelijke spanningen en maatschappelijke onvrede zoveel mogelijk wegwerken.
EENHEID EN VEZOENING ZIJN ZEER BELANGRIJK VOOR DE ONTWIKKELING VAN SURINAME.
LEENDERT DOERGA.
| ingekomen | Door: LEENDERT DOERGA