• vrijdag 22 November 2024
  • Het laatste nieuws uit Suriname

De Bijbel kerk als stakeholder van slavenhandel en slavernij?

| snc.com | Door: Redactie

Ook De Ware Tijd in Suriname besprak gisteren 28 december 2022 de dubieuze rol van de Kerkvaders bij de eeuwenlange slavenhandel en slavernij van weerloze mensen uit Afrika.

Foto: De Eerstelingen van Johann Valentin Haidt, 1747. Het schilderij hangt in de kapel van de Evangelische broedergemeente in Zeist. 
Door: Drs. S. Harinandan Singh  contact: email singhs@hetnet.nl

In mijn posting van 27 december 2022 op diverse facebook pagina's stelde ik, dat ook de kerk haar excuses dient te maken voor het vergoelijken van de slavenhandel en de slavernij. Juist dat soort misdaden wilde Jezus van Nazareth bekritiseren en bestrijden. Echter, sinds de zeventiende eeuw

tot midden negentiende eeuw gedroegen de predikers van de Bijbel zich meer als koopmannen in zwarte lange jurken. Ik noem ze stakeholders. En Waarom? In plaats van het euvel te bestrijden deden ze er alles aan om de doelen van de slavenhandel ten voordele van de blanke slavenmeesters te behartigen.

Het toezien of toelaten met de Bijbel in de hand, dat mensen in een geketende situatie bijvoorbeeld werden gebrandmerkt als vee van de boer, maakte van de geestelijken een stakeholder. Hoeveel Rome en haar kerken wereldwijd aan deze business eeuwenlang konden opstrijken is ongekend. Bijna alle kerkgebouwen konden hun oprichting en

bestaan aan deze mensenhandel danken.   

Sterker nog!  De eigen identiteit en naturaliteit van de tot slaafgemaakte medemens werden door de geestelijke leiders verafschuwt en vervangen met de inhoud van de Bijbel. Dat wil zeggen, dat eigen geloof, religie, digniteit, taal en levenstradities, etc. van de tot slaaf gemaakte mensen systematisch werden afgerukt of verdrongen zeg maar gemutileerd. De slachtoffers moeten daarbij horen, dat ze werden verheven tot betere mens. Maar die onnozels wisten niet dat ze waardigheden doorspekt met een pseudo  blanke geest. Het gekke is dat de onderdrukten nimmer als gelijkwaardig aan hun blanke meesters werden beschouwd of behandeld. Integendeel. 

De marrongemeenschappen pakten dat niet langer en kozen voor het leven in de jungle ter wille van het behoud van hun identiteit en naturaliteit. Zij waren al fysiek gebrandmerkt geweest als eigendom van de slavendrijver. Echter ze wilden niet geestelijk worden gebrandmerkt als de knecht van de blanke meester. Helaas moest het overgrote deel van de geketende 'slaven' deze vorm van geestelijke mutilatie van generatie op generatie blijven ondergaan. Overigens is het brandmerken van menselijk lijf een permanente verandering van het individu.

Dat zou ook als mutilatie kunnen worden gezien. Het gedwongen hersenspoelen van het individuele bewustzijn beschouw ik als een vorm van brandmerken van de menselijke geest. Dat noem ik geestelijke mutilatie. De daaruit voortkomende en van generatie op generatie doorgegeven psychotrauma zal door het bisdom van Suriname moeten worden benadrukt en erkend als misdaad tegen de menselijkheid. Een Pauselijke excuses vind ik hier beslist op zijn plaats. DWT ‘Kerk moet zich bezinnen over eigen rol slavernijverleden’

Foto: De Eerstelingen van Johann Valentin Haidt, 1747. Het schilderij hangt in de kapel van de Evangelische broedergemeente in Zeist.
Door: Drs. S. Harinandan Singh  contact: email singhs@hetnet.nl

 

| snc.com | Door: Redactie