
Raad wil vaart achter plan voor standbeeld Peerke Donders: ‘Stadsbestuur moet nu lef tonen’
| algemeen dagblad | Door: Erik van Hest
TILBURG - Op welke manier kan het standbeeld van Peerke Donders in het Wilhelmina in de toekomst in een passende context geplaatst worden? Een meerderheid van de Tilburgse gemeenteraad heeft het college opgedragen om eindelijk met een oplossing voor dat dilemma te komen
Het was de PvdA die wethouder Rolph Dols (CDA) maandag met een motie opriep om nu eens werk te maken van de discussie rondom het standbeeld van Peerke Donders. De Tilburgse missionaris, die in 1842 naar Suriname vertrok om leprapatiënten te helpen, wordt daarop afgebeeld met zijn hand op het hoofd van een knielende zwarte man.
Onkritische nostalgie
,,In deze tijd is er geen plaats meer voor onkritische nostalgie”, zei PvdA-fractievoorzitter Yusuf Celik. ,,Bij de een roept het standbeeld namelijk devotie op, maar de ander krijgt buikpijn door deze herinnering aan kolonialisme, onderdrukking en ongelijkheid.” Celik vroeg het college om die 'meerstemmigheid’ rond het standbeeld te erkennen. Hij wees het
Die meerstemmigheid rond het beeld erkende wethouder Dols volmondig, maar hij ontkende dat er sinds 2018 niets meer zou zijn gebeurd. ,,Achter de schermen zijn veel gesprekken gevoerd. Er ligt een concepttekst klaar, maar voor de ene partij is dat nog net iets te veel, voor de ander nog net te weinig.” Dols schaarde zich wel achter de motie, die opriep tot een brede dialoog met kunst- en museale instellingen, religieuze organisaties en andere belanghebbende partijen om te komen tot een ‘artistieke contextualisering’.
Petrus Norbertus ‘Peerke’ Donders (1809-1887)
Verdeeldheid vergroot
Een van die partijen is de stichting Petrus Donders Tilburg, die het cultureel erfgoed van Peerke Donders beheert. De stichting uitte eerder op de dag
Moraalridders
Lijst Smolders Tilburg kon zich niet vinden in de motie. Raadslid Perry Janssen vroeg zich af in hoeverre de discussie eigenlijk leeft onder de Tilburgers: ,,Ik hoor dat er met allerlei instellingen en belangenbehartigers wordt gesproken, maar wat vinden onze inwoners nu eigenlijk?” Hij vreesde voor een precedentwerking. ,,Moet straks bij ieder standbeeld een bordje komen waarop staat wat wij als moraalridders ervan vinden? Moet er ook een bordje bij Willem II komen
Behalve de LST kon ook de VVD zich niet vinden in de motie. Fractievoorzitter Maarten van Asten: ,,Wij zijn wars van het buitensluiten van mensen, maar de lezing in deze motie gaat ons iets te ver.”
| algemeen dagblad | Door: Erik van Hest



































