
Hoop voor Surinaamse Nederlanders met een ‘AOW-gat’
| volkskrant | Door: Redactie
De Raad van State ziet geen reden om de Surinaamse Nederlanders met een AOW-gat financieel te compenseren. Desondanks wil de PvdA dit in de Tweede Kamer voor elkaar zien te krijgen. Kamerlid Gijs van Dijk zal dinsdag vragen om een debat hierover in de Tweede Kamer. Als dat debat er komt, wil hij voorstellen de betrokken Surinaamse Nederlanders een eenmalige compensatie toe te kennen. Een commissie adviseerde dat al eerder. ‘Het rapport hierover was duidelijk: er is een mogelijkheid en een morele verplichting om dit te doen.’ Van Dijk verwacht gesteund te worden door het linkerdeel en het midden van de Kamer. ‘We hebben in het verleden ook met D66 en CDA opgetrokken op dit dossier. Een nieuw kabinet zal dit dan moeten uitvoeren.’
‘Ingezetenen’
Bij de invoering van de Algemene Ouderdomswet (AOW) in 1956 is strikt afgebakend dat de wet alleen betrekking heeft op ‘ingezetenen van Nederland’. Suriname was tot de
Morele verplichting
De commissie-Sylvester trok in feite dezelfde conclusie, namelijk dat er door de strenge afbakening in de AOW geen juridische verplichting is om het AOW-gat te dichten. Maar de commissie stelt dat er wel een morele verplichting is: de groep Surinaamse Nederlanders ervaart de AOW-regeling als een groot onrecht omdat Suriname in al die jaren wel onderdeel van het Koninkrijk was, en Surinamers zich ook als Nederlanders identificeren. De Raad van State waarschuwt voor precedentwerking. Als er nieuwe criteria worden bijgehaald om groepen recht te geven op de AOW worden ‘duidelijke en eenduidige grondslagen’ verlaten, die ‘aanzienlijke financiële gevolgen hebben’. De commissie-Sylvester stelt in haar rapport juist dat in de geadviseerde regeling de te compenseren groep goed is afgebakend omdat er geen vergelijkbare groep is. Bovendien zit
| volkskrant | Door: Redactie



































