
Amsterdamse gemeenteraad: ‘Maak van Keti Koti net zo’n vrije dag als Koningsdag’
| Parool | Door: Michiel Couzy
De Amsterdamse gemeenteraad wil dat Keti Koti, jaarlijks op 1 juli, uitgroeit tot een nationale feestdag, waarop Amsterdamse ambtenaren vrij krijgen. Een raadsmeerderheid dient hiertoe woensdag een voorstel in, op de dag van de herdenking van de afschaffing van de slavernij.
Het Amsterdamse gemeentebestuur moet Keti Koti voordragen als erkende nationale feestdag, vinden de PvdA, die het initiatief nam, GroenLinks, Denk, Bij1, SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie, die het voorstel ondertekenen en dus steunen. Deze partijen zijn goed voor 26 van de 45 stemmen in de gemeenteraad, een meerderheid. Ook zou Amsterdam zich moeten aansluiten bij het collectief dat de wens tot erkenning onder de aandacht brengt van de regering.
Als het lukt komt Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij, in het rijtje van Koningsdag, Pasen, Kerstmis, Bevrijdingsdag en nog enkele feestdagen.
Een feestdag is niet direct een algemene vrije dag, denk aan Goede Vrijdag. En dus
George Floyd
Nenita la Rose (PvdA) vindt het voorstel noodzakelijk: “In Nederland is nog altijd sprake van ontkenning of bagatellisering van het koloniale verleden en de gevolgen daarvan voor de nabestaanden. We hebben te lang vastgehouden aan een veilige mening.”
De indieners sluiten met hun voorstel aan bij de brede discussie over racisme, ontstaan na de dood door gewelddadig politieoptreden van George Floyd in Amerika. “In Nederland is sprake van institutioneel racisme, kijk naar het optreden van de Belastingdienst,” zegt La Rose. “Ons koloniale verleden heeft de basis gelegd voor dit racisme. Slavernij heeft geleid tot onderdrukking en ongelijke behandeling. We zien dat meer en meer mensen dit erkennen. Daarom is het tijd voor politiek handelen.”
Drie van de vier coalitiepartijen – PvdA,
Excuses
Ninsee, het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis, juicht het voorstel van de raadsmeerderheid toe. “Dit is een mooi initiatief,” zegt voorzitter Linda Nooitmeer. “Wat ons betreft staat 1 juli in het teken van feest en herdenking. Daar past een vrije dag bij. Het racisme dat hier rondwaart, is een gevolg van dit verleden. Daarom is het belangrijk dat we naast elkaar gaan staan.”
Eerder nam de Amsterdamse raad al het initiatief voor excuses van de gemeente voor haar rol bij de slavenhandel. Amsterdam zou de eerste Nederlandse
| Parool | Door: Michiel Couzy



































