PREMIER MOTTLEY | INVESTEREN IN CULTUUR IS ESSENTIEEL ONDERDEEL VAN REGIONALE ONTWIKKELINGSSTRATEGIE
| united news | Door: Redactie
Foto: De premier van Barbados, Mia Mottley.
Premier Mia Mottley van Barbados benadrukte de cruciale rol van cultuur in regionale ontwikkeling tijdens haar keynote speech woensdagavond tijdens de 16e jaarlijkse ‘Self Reliance Trefossa Lecture’ in Paramaribo, Suriname.
Ze betoogde dat investeren in cultuur niet alleen gunstig is voor kunstenaars en hun gemeenschappen, maar ook een essentiële economische strategie is, vergelijkbaar met investeringen in mijnbouw, toerisme en landbouw.
Mottley zag een Caribisch gebied voor zich waar kunstenaars de middelen en platforms hebben om onafhankelijk een wereldwijd publiek te bereiken, zonder afhankelijk te zijn van traditionele poortwachters zoals grote labels. Ze benadrukte dat deze visie
Ze benadrukte de aanzienlijke economische impact van culturele evenementen zoals Crop Over in Barbados, Carnival in Trinidad en Tobago en Junkanoo op de Bahama’s, die jaarlijks miljoenen dollars genereren en gerelateerde industrieën zoals toerisme, horeca en mode stimuleren.
Deze evenementen, legde ze uit, tonen het potentieel van investeren in culturele activa. Ze erkende echter ook dat veel creatieve individuen in de regio nog steeds geen mogelijkheden hebben om hun talenten wereldwijd te laten zien.
Mottley riep op tot een verschuiving in de manier waarop de regio naar cultuur kijkt, en pleitte ervoor dat het niet als een statische erfenis wordt gezien, maar als een dynamische industrie. Dit vereist sterkere kaders om kunstenaars te machtigen, hun intellectuele eigendom te beschermen, een eerlijke vergoeding te garanderen en te investeren in essentiële infrastructuur zoals studio’s, theaters, galerieën en digitale platforms. Ze benadrukte de rol van de overheid bij het koesteren van dit ecosysteem, met name voor kunstenaars die geen kapitaal hebben.
“Dit betekent dat er nog sterkere kaders moeten worden gecreëerd die deze kunstenaars, muzikanten, filmmakers en schrijvers in staat stellen om hun werk te gelde te maken. Het betekent dat hun intellectuele eigendom moet worden beschermd en dat we moeten handhaven tegen de inbreuken die in onze samenlevingen kunnen plaatsvinden. Het betekent dat we ervoor moeten zorgen dat de rijkdom die wordt gecreëerd terugvloeit naar de gemeenschappen waar ze vandaan komen, en het betekent dat we moeten investeren in infrastructuur, of het nu gaat om studio’s, geluidsstudio’s, theaters, galerieën of digitale platforms. En vaker wel dan niet, omdat de mensen die investeren en zichzelf uiten niet over het kapitaal beschikken. Het is aan ons, overheden, om ervoor te zorgen dat die infrastructuur en dat ecosysteem worden gekoesterd”, aldus de premier.
Mottley beschreef de cultuur van het Caribisch gebied als de essentie ervan, met inbegrip van de muziek, verhalen, veerkracht en levendige tradities. Ze benadrukte de noodzaak om dit rijke culturele erfgoed te vertalen naar duurzame ontwikkeling en economische groei. Hoewel ze het inherente culturele voordeel van het Caribisch gebied erkende, waarschuwde ze dat dit op zichzelf niet voldoende is. Ze drong aan op een herinterpretatie van cultuur, niet alleen als erfgoed of een toeristische motor, maar als een katalysator voor innovatie, empathie, verantwoordelijkheid, discipline en risicobereidheid.
Mottley schetste vier belangrijke rollen van de transformerende kracht van cultuur: economieën aanjagen; duurzame ontwikkeling bevorderen; sterke waarden opbouwen binnen individuen en families; en democratie en veerkracht van de gemeenschap versterken door gedeeld erfgoed.
Ze merkte ook de snelle evolutie van de creatieve industrie op als gevolg van sociale media en AI, en citeerde UNCTAD-gegevens waaruit blijkt dat creatieve diensten goed zijn voor bijna 20% van de wereldwijde export van diensten, wat in 2022 meer dan $ 1,4 biljoen opleverde. Deze groei benadrukt de toenemende waarde van creativiteit in de moderne economie, en Mottley beweerde dat het Caribisch gebied, met zijn diverse culturele erfgoed afkomstig uit Afrika, India, het Midden-Oosten, China, Europa en Indonesië, een unieke positie heeft om te profiteren van deze trend en contact te maken met een wereldwijd publiek. “Het Caribisch gebied, zo beweer ik, is ongeëvenaard als het gaat om de rijkdom aan talent en cultureel kapitaal. Wij vertegenwoordigen inderdaad een microkosmos van de wereldbeschavingen en daarom zijn wij het beste in staat om die creativiteit tot uitdrukking te brengen en bereidwillige doelgroepen te vinden in verschillende delen van de wereld, omdat wij deel uitmaken van hen allemaal,” betoogde zij.
UNITEDNEWS
| united news | Door: Redactie