
Almere heeft 'Leidse Obama' als burgemeester
| snc.com | Door: Eefje Oomen
Een verre nazaat van Surinaamse slaven. En een enthousiaste Leidse corpsbal. Met zijn aanstelling morgen in Almere wordt Franc Weerwind (50 jaar) 's lands eerste zwarte burgemeester van een grote stad. ,,Natuurlijk is het een doorbraak.''
Voor sommigen doet het er niet toe. Niks. Helemaal niks. Zo herhaalt lokaal politicus Jan Lems (fractievoorzitter D66 Almere) een paar keer dat de kleur van de nieuwe burgemeester 'van generlei belang' is geweest. ,,Van de dertien sollicitanten waren er zes benoembaar. En Franc is het geworden omdat hij de beste was. That's it.''
Maar anderen. Die staan te jubelen. ,,Zo tróts,'' gloeit Madsy Mossel-Breeveld (voorzitter van de lokale Surinaamse Senioren Vereniging) over de benoeming van de zoon van ouders die in de jaren '50 vanuit Paramaribo naar IJmuiden voeren. ,,Geweldig voor de Surinaamse gemeenschap.'' Roy Ho Ten Soeng, de eerste allochtone burgemeester, noemt het zelfs 'historisch'. ,,Natúúrlijk is het een doorbraak.''
Obama van Velsen
Ho Ten Soeng
Het zit 'm ook in het atletische profiel (Weerwind was vroeger een goede amateur-kickbokser, vertelt broer John). De rijzige gestalte. Het makkelijke praten. ,,De Leidse bek,'' noemt jaarclubgenoot/huisgenoot Alexander Bolomey dat. Maar volgens broer John had Franc het al als tiener. ,,We werkten toen met veel jongens als ober in het brugrestaurant bij de A4. Als ons iets niet beviel aan het management, schoven we altijd Franc naar voren. Die kon het altijd wat netter verwoorden dan de rest.''
Discriminatie
Geboren in Amsterdam groeit Franc Weerwind in het door en
Thuis werd er niet op hun afkomst gehamerd. Vader (hoofdverpleegkundige) en moeder (lerares Nederlands) benadrukten dat 'ze gewoon hun best moesten doen'. ,,Natuurlijk ging het wel eens over Suriname, maar het voerde niet de boventoon. We hebben nooit het idee gekregen dat we anders waren dan de rest. We kregen een Nederlandse opvoeding.''
Franc Weerwinds cv verschilt ook in niks van witte notabelen met dezelfde ambities. Bestuurskunde in Leiden. Lid van een politieke partij: D66. Getrouwd met de oer-Hollandse Ilse Overzier uit IJmuiden. Een zoon en dochtertje inmiddels. Gestaag opgeklommen vanuit een functie als adjunct-gemeentesecretaris.
Old-boys-network
Hij
Het lidmaatschap was geen toevalligheid. Volgens Ho Ten Soeng is Weerwind zich er altijd van bewust van geweest dat het 'niet alleen papieren zijn' die een carrière maken. ,,Dat is iets wat ik allochtone jongeren altijd probeer bij te brengen: het gaat ook om je netwerk. Je talent om te kunnen lobbyen.''
De interesse voor zijn donkere familiegeschiedenis - Weerwind is een bekende slavennaam - kwam volgens broer John pas later. Franc werd op verzoek van Ho Ten Soeng bijvoorbeeld bestuurslid van de Stichting Vriendschapsbanden Nederland-Suriname. En
Niemand - ook niet binnen NiNsee - gaat ervan uit dat hij als burgemeester met zo'n onderwerp op de trom zal roffelen. Bestuurslid Marian Markelo: ,,Hij is nooit van het confrontatie zoeken geweest.'' Jerry Afriyie, die deel uitmaakt van een jongere, activistische stroming, noemt Weerwind 'iemand die een balans zoekt tussen het establishment en de emoties van de zwarte gemeenschap'.
Boven de partijen
Afriyie verwacht van Weerwind 'ook helemaal geen acties' tegen bijvoorbeeld die ene steen des aanstoots, Zwarte Piet. ,, Ik ben de activist. Hij is de burgemeester. Hij heeft een andere rol.'' Madsy Mossel (Surinaamse Senioren Vereniging): ,,Ik zeg tegen alle mensen hier: hij zal burgemeester moeten zijn voor alle inwoners van Almere. Niet alleen voor de Surinamers.''
Zo zal er, zegt
Weerwind werd unaniem voorgedragen door de vertrouwenscommissie onder voorzitterschap van de PVV. D66'er Lems: ,,De PVV zal hem uittesten. Maar het vertrouwen is er.
''Bron: https://www.ad.nl/binnenland/almere-heeft-leidse-obama-als-burgemeester…
| snc.com | Door: Eefje Oomen



































